Rozhovor s Petrem Ondrášem z firmy Asus

Pro naše zákazníky nám Petr Ondráš, zástupce společnosti Asus, odpověděl na pár otázek, které by vás všechny mohly zajímat – více o rozhovoru zde.

 

Došlo u vás ve firmě v poslední době k něčemu významnému/zásadnímu?

Ano, ASUS výrazně posiluje svoji komerční divizi a v uplynulém půlroce to bylo možné vidět v nejrůznějších rovinách. Uvedli jsme na trh spoustu dalších skvělých produktů, např. notebooky s oddělitelnou klávesnicí z řady B3000, zahájili jsme prodej chromebooků a stávající business modely jsme začali nabízet i s nejnovějšími procesory Intel 12. generace. Obchodní tým pro komerční segment jsme v ČR posílili o Michala Mostýna (dříve AT Computers) a na Slovensku o Stanislava Šenka, předprodejní technickou podporou byl zase pověřen Lubomír Novák. Další novinky v produktové a vlastně i personální rovině chystáme i pro následující kvartály.

V čem pro vás byl loňský rok nejtěžší, nebo naopak nejjednodušší?

Když se podíváme na uplynulý rok, tak byl samozřejmě stále poznamenán komplikacemi spojenými s COVIDEM a také s nedostatkem některých součástek, na což pak navázaly potíže při expedici a dopravě zboží. Nicméně společnost ASUS v ČR byla zásobována relativně velmi dobře, jsem velice rád, že jsme díky včasné prioritizaci a přímé komunikaci s naší centrálou neztratili žádnou z vyhraných zakázek, vždy se podařilo dodat zboží včas nebo jen s minimálním zpožděním. Díky tomu se nám podařilo navýšit i počet spolupracujících partnerů a dosáhnout v prodeji komerčních počítačů a notebooků trojciferného procentního růstu.

Co podle vás IT trh trápí nejvíce?

Jsou to především obavy zákazníků ze současné makroekonomické situace, inflace, rostoucích cen energií a pohonných hmot. V důsledku toho zejména domácnosti a firmy v segmentu SMB a Mid-Marketu své nákupy hodně omezily, spíše vyčkávají, případně investují jen do opravdu nejnutnějšího vybavení. Paradoxně je teď ale pro zákazníky velmi výhodné IT zboží nakoupit - i přes to, že se všechno razantně zdražuje, tak cena zejména notebooků v posledních měsících díky konkurenčnímu boji výrazně klesla.

V čem vidíte potenciál?

Jsme v růstové fázi a s našimi komerčními modely vidíme potenciál téměř ve všech vertikálách, ale je pravda, že v současné době se daří díky probíhajícím dotačním programům EU realizovat zakázky především v segmentu školství a také úspěšně dodáváme do státní správy. Pevně věřím, že konec roku bude opět patřit dodávkám do SMB a větších komerčních firem. Potenciál také vidím v prodeji chromebooků. Všechny firemní a EDU notebooky, které máme v nabídce, máme taky k dispozici v chromebook verzi a prvních několik řad již máme skladem u našich distributorů (ATC a SWS).

O jaké vaše produkty je na českém a slovenském trhu největší zájem?

Velmi úspěšnou řadou notebooků, kterou jsme uvedli v minulém roce, je ExpertBook B1500, resp. B1400, a výborně se prodává také nejvyšší modelová řada, manažerský ExpertBook B9400 (který se pyšní titulem „nejlehčí business notebook na světě“). Zejména v oblasti školství je pak největší zájem o naše dotykové flip modely, ať už se jedná o ExpertBook B3402F pro učitele a studenty středních škol, nebo o menší 11“ modely ExpertBook BR1100F, které jsou určeny primárně pro první stupeň základních škol. Mezi desktopy je určitě nejoblíbenější řada D700 v provedení SFF (small form factor), která nabízí velkou flexibilitu a skvělou cenu. V kategorii AIO (all-in-one) patří mezi nejprodávanější univerzální model E5402 a především veleúspěšný unikátní 15,6” model ASUS V161 s dotykovým displejem, který se letos dočká nástupce pod názvem E1600 a bude kromě jiného vybavený vlastní baterií s funkcí UPS.

Proč by měli koncoví zákazníci pracovat právě s vašimi produkty?

Především proto, že nabízíme vysoce kvalitní produkty se skvělým poměrem cena/výkon, vysokou odolností díky standardu MIL-STD-810H (u všech Expertbook modelů) a mnoha naprosto unikátními vlastnostmi – jmenujme např. NumberPad, tedy numerickou klávesnici v touchpadu 13“ nebo 14“ notebooků, nový AIO počítač E5 s druhým displejem na opačné straně (pro interakci se zákazníkem), tool less design u všech našich desktopů atd. Mnoho nových zákazníků i partnerů také překvapila šíře našeho komerčního portfolia a taky na pohled i dotyk solidní a zajímavý design (ASUS získává dlouhou dobu nejvíce ocenění RED DOT DESIGN). V neposlední řadě máme zajištěnou kvalitní předprodejní a poprodejní podporu a servis (v Ostravě máme vlastní velké servisní středisko pro celou EMEA).

Vidíte smysl v investicích do udržitelnosti/ekologie?

Určitě ano, já osobně, i celá společnost. ASUS je z Taiwanu, tedy menší ostrovní země o rozloze zhruba poloviny ČR a s omezenými přírodními zdroji, a proto se věnuje udržitelnosti naprosto přirozeně a také systematicky. Program Green ASUS zahrnuje mj. závazek snížit do konce tohoto desetiletí celkovou uhlíkovou stopu společnosti o 50 % a do roku 2035 používat ve všech výrobních centrech ASUSu celých 100 % energie z obnovitelných zdrojů! Samozřejmostí je používání recyklovaných materiálů kdekoliv je to možné při výrobě, balení i při činnostech ve všech kancelářích, včetně té v Praze a Bratislavě. Důsledkem těchto snah je pak i plnění přísných norem jako Energy Star, EPEAT a podobně.

Jak jako výrobce vnímáte v dnešní době důležitost sociálních sítí?

Jsou pro nás významným komunikačním a propagačním nástrojem se zákazníky, ale snažíme se diferencovat. Facebook a Instagram používáme pro komunikaci zejména Consumer a Gaming produktů, příp. pro segment školství. Na komerční zákazníky pak zase cílíme spíše na LinkedIn. Nové modely vždy představujeme také video spoty/recenzemi na YouTube, pro Česko a Slovensko už dlouhou dobu provozujeme vlastní kanál s mnoha playlisty pro různé produktové segmenty naší nabídky. Stále ale považujeme za důležitý především osobní přístup k partnerům a zákazníkům, proto se účastníme akcí společně s našimi distributory, strategickými partnery, a pořádáme i své vlastní pro naše dealery nebo pro jejich zákazníky v regionech.

Jak se po práci nejlépe odreagujete?

Po celodenní práci u NTB a telefonu je pro mě nutností a relaxem jakákoliv fyzická aktivita (zejména sport - fotbal, kolo, běh, OCR trénink), práce na zahradě či jen procházka do lesa s mým úžasným čtyřnohým parťákem - maďarským ohařem, který vyžaduje spoustu pohybu a času na lovecký výcvik. Koníčků mám velkou spoustu, horší je to s jejich realizací. Aspoň občas o víkendech se snažím věnovat detektoringu či hledání fosílií. Nedávno se nám ale narodila nádherná dcerka a největším odreagováním se tak stalo trávení času s ní a sledování jejích pokroků.

Na jakém zajímavém místě jste v poslední době byl?

V květnu jsme byli s našimi největšími partnery na ASUS Business summitu v Istanbulu. Byl jsem v tomto městě poprvé a měli jsme možnost částečně prozkoumat zejména jeho evropskou část. Velice mě překvapily nádherné historické památky, ale zejména plné parky bavících se lidí všech věkových skupin, a hlavně techno koncert uprostřed města, který končil dlouho po půlnoci. Čekal jsem, že tato muslimská země bude daleko více „uzavřenější“.

Jaká IT vychytávka dle Vás ještě není na trhu, resp. jaká by se Vám hodila doma?

Ha ha... Stroj času :-)

Je nějaká oblast IT, do které se nově chystáte pustit?

Během podzimních měsíců plánujeme více zviditelnit naše notebooky a PC z řady ProArt. Jedná se o výkonné „workstations“ pro tvůrce obsahu (tvorba filmů a videa, grafiky, animace a vývoj her), ale také pro architekty a strojírenství (stroje mají ISV certifikace na všechny hlavní SW). Hlavním cílem je ale po úspěších ve školství a státní správě více proniknout do segmentu vyššího SMB – tzv. Mid-Marketu. Máme připraveno kompletní portfolio, jak již bylo řečeno, posílili jsme technickou a presales podporu. Spustili jsme program zápůjček Try & Buy, aby si zákazníci mohli vyzkoušet kvalitu našich počítačů a notebooků a nabízet/kupovat je pak s důvěrou v jejich spolehlivost.

Jste ohledně vývoje v následujícím roce optimista, nebo máte spíše obavy?

I když ekonomický výhled není aktuálně moc pozitivní, jsem optimista, věřím našim produktům a jednoznačně plánuji v komerční divizi další růst. Nebude to jednoduché, ale zkušenosti partnerů jsou pozitivní, stejně jako odezva od koncových zákazníků, takže jiná cesta, než další růst, pro nás není :-)

Co očekáváte od následujících měsíců či let?

Věřím a doufám, že se situace v průběhu příštího roku spíše stabilizuje, i když v mnoha směrech to může být nějaký odlišný Status Quo, prostě jiný „New Normal“. Jsem přesvědčený, že s kvalitními výrobky a pro-aktivním přístupem se nám společně s našimi obchodními partnery bude dál dařit úspěšně prodávat v nejrůznějších vertikálách firemního trhu.

 

Autor: Marketing